Prevenirea îmbolnăvirilor cu COVID-19 se poate realiza, în principal, prin păstrarea unei igiene personale riguroase, printr-un comportament responsabil al fiecăruia dintre noi şi prin distanțarea socială. Dacă, în ultimele săptămâni, despre distanțarea socială şi modul în care trebuie să ne realizăm igiena personală s-a discutat în repetate rânduri, pe numeroase canale de comunicare (modul în care trebuie să ne spălăm pe mâini, soluțiile de dezinfectare, modul în care trebuie purtată masca de protecție, managementul deșeurilor, distanța pe care trebuie să o păstrăm în raport cu alte persoane etc.), considerăm că s-au spus mult prea puține lucruri despre modul în care trebuie să abordăm mersul la cumpărături. 

În continuare, recomandându-vă să respectați întotdeauna sfaturile autorităților, vom încerca să vă formulăm câteva sugestii, la care puteți reflecta, cu privire la modul în care v-ați putea realiza cumpărăturile, răspunzând la întrebări precum: De unde putem face cumpărături? Cum alegem produsele? Unde le punem şi cum le depozităm? Cum le plătim? Ce facem cu sacoșele? Ce facem cu baxurile? Ce facem cu fiecare cumpărătură în parte? Cum putem igieniza suprafețele care au intrat în contact cu aceste cumpărături (din casă sau din automobil)? Este recomandat să comandăm mâncare gătită (catering, home delivery etc.)? Ce facem cu hainele după ce venim de la cumpărături?

Ei bine, cumpărăturile pot fi efectuate de la orice comerciant sau centru comercial autorizat, care funcționează legal, respectând toate recomandările autorităților statului. 

Dacă aveți mănuși de unică folosință, folosiți-le !

Produsele pe care intenționăm să le cumpărăm trebuie să ne acopere necesarul pe o perioadă de mai multe zile, pentru a nu fi nevoiți să ieșim zilnic din casă, fără însă a cumpăra în cantități exagerate, având în vedere că s-ar putea provoca diferite dezechilibre, la nivelul stocurilor comercianților, pe termen scurt. Trebuie să dăm dovadă de responsabilitate, fiind prevăzători, dar fără a exagera și fără a intra în panică.

În acest moment, în România, nu sunt probleme legate de aprovizionarea cu produse de primă necesitate, stocurile existente fiind suficiente, lanțurile de aprovizionare fiind funcționale.

Atunci când luăm produse de la raft trebuie să fim atenți, pe cât posibil, la calitatea ambalajelor acestora (să nu fie deteriorate, să nu prezinte urme vizibile de murdărie etc.), să fie în perioada de valabilitate şi să nu fi intrat în contact cu secreții ale altor persoane (ex. pe cât posibil, nu alegem un produs de pe raft, dacă, în fața noastră, un alt client a strănutat sau a tușit pe/înspre el – este recomandabil să contactăm personalul magazinului aducându-i la cunoștință ceea ce am văzut, pentru a se putea lua măsuri de igienizare, corespunzătoare).

Odată luate de pe raft, produsele se pot pune direct în coş, dacă acesta a fost în prealabil dezinfectat, sau, mai întâi, într-o sacoșă curată/igienizată (unii comercianți dezinfectează regulat suprafețele şi coşurile).

Efectuarea plății la casele de marcat poate reprezenta o vulnerabilitate, având în vedere faptul că, intrând în contact cu multe persoane, cu bani etc., zona caselor are potențialul de a contamina cumpărăturile, dacă nu se realizează o dezinfectare a perimetrului, după fiecare client, în parte. Se recomandă ca plata să se facă cu cardul bancar, contactless.

Odată ajunși acasă, opinăm că ar fi indicat ca sacoșele să fie poziționate în zona ușii, unde se pot dezinfecta cu soluțiile recomandate de autorități, înainte de a le introduce în alte zone ale casei (bucătărie, sufragerie etc.). Tot în zona ușii, ne descălțăm şi ne scoatem hainele cu care am fost la cumpărături. Încălțările se dezinfectează şi se spală, la fel ca şi hainele, cheile, telefonul mobil sau portofelul. De asemenea, suprafețele care au intrat în contact cu sacoșele, hainele și încălțările murdare etc., vor trebui să fie dezinfectate (inclusiv suprafețele din interiorul automobilului).

Zilele trecute, una dintre personalitățile marcante din domeniul medical, apărea la un post de televiziune și minimiza importanța dezinfectării încălțămintei (aceasta în condițiile în care, din păcate, atât trotuarele, cât și partea carosabilă, nu sunt spălate și dezinfectate, în mod regulat, existând încă unele persoane care scuipă, cu dezinvoltură, pe trotuare, fără să le pese de cei din jurul lor). Aceiași personalitate, dădea de înțeles și faptul că nu poți lua COVID-19 apelând la servicii de catering (fals, din punctul nostru de vedere, după cum vom arăta în cele ce urmează).

Revenind, după dezinfectarea sacoșelor şi/sau a baxurilor, fiecare produs din sacoșă/bax va putea fi dezinfectat individual, cu soluțiile recomandate de autorități, legumele şi fructele putând fi spălate corespunzător (acolo unde este posibil şi recomandat, se poate folosi apă fiartă, cunoscându-se faptul că SARS-CoV-2 nu rezistă la temperaturi înalte).

După igienizarea cumpărăturilor, se vor putea dezinfecta toate suprafețele care au intrat în contact cu acestea (ex. masa, podeaua etc.). 

Ca o ultimă etapă, având în vedere că am venit de afară, ar trebui să ne spălăm pe noi înșine, pe tot corpul, folosind apă şi săpun, din abundență, fără a omite zona capului (părul). După ce ne spălăm, ne vom putea îmbrăca cu haine curate.

În ceea ce privește plasarea de comenzi la domiciliu, pentru mâncare gătită (cateringhome delivery etc.), în condițiile în care sunt folosite modalități de preparare care minimizează sau exclud interacțiunea directă a omului cu mâncarea (ex. dacă este produsă şi ambalată într-un mediu aseptic, automatizat etc.), considerăm că nu există riscuri semnificative de contaminare (mai ales dacă mâncarea este fierbinte, la momentul ambalării). În alte condiții, dacă gătitul mâncării şi ambalarea acesteia se face manual, atunci există un risc mai mare de contaminare (mai ales în cazul preparatelor reci), având în vedere că nu știm dacă personalul angajat nu este un purtător asimptomatic de SARS-CoV-2, nu știm dacă bucătarii au folosit mănuși de unică folosință şi dacă au purtat măști de protecție (pe care să le schimbe la intervale de timp regulate), nu știm dacă nu s-a strănutat/tușit în încăperile în care s-a manipulat mâncarea, nu știm cum a manipulat mâncarea curierul (nu întotdeauna mâncarea furnizată este închisă ermetic) etc. 

Personal, am văzut de mai multe ori, ce-i drept, la unele fast-food-uri, cum angajații luau mănușile de unică folosință şi suflau în ele, umflându-le, facilitându-și echiparea, dar periclitând sănătatea consumatorilor (suflând în mănuși, particule infime de salivă pot contamina atât suprafața exterioară a mănușilor, cât și mâncarea și suprafețele din imediata apropiere). Tot la unele fast-food-uri am văzut, de mai multe ori, cum unii dintre angajați mâncau cu mâna din diferite preparate sau cum, înainte de a-i livra comanda clientului, câte un angajat băga un deget în gură, umezindu-şi-l, pentru a desface mai ușor punga.

Respectând recomandările autorităților, informându-ne corect şi comportându-ne responsabil, împreună, vom reuși să depășim mai repede aceasta pandemie.

Multă sănătate și succes la cumpărături!